sobota 20. července 2013

Letní dumání (3)




Retelling
Aneb když se vezme známý příběh a převypráví se po svém. Ať už jde o moderní variace na romány Jane Austen (ano, i ty se zombíky), anebo moderní převyprávění pohádek. Jak se na to díváte? Už jste nějaký takový retelling četli? A jaký byste si třeba chtěli přečíst? Myslíte, že by se autoři měli dopodrobna držet známější předlohy, anebo by ji měli zkusit přetvořit, abyste nečetli dvakrát v podstatě totéž?

_______________________________________________

   Další téma, u kterého toho nemám moc co říct, ale přece jen to nějak půjde. S retellingem jsem se poprvé setkala pár let zpátky, kdy jedna moje kamarádka napsala něco takového na Eragona. Dobře, uznám, že styl psaní se mi líbil, ale v tu chvíli jsem byla jen naštvaná. Vykrádat tak pěknou knížku a udělat z ní něco... takového? Vždyť to bylo jen změnění jmen a konec. Jasně, převyprávět zrovna Eragona asi nebyl nejlepší nápad, protože to bude kopírák tak jako tak, jenže i kdyby to bylo něco jiného, nevím... Přijde mi to všechno na jedno brdo. Od té doby jsem si přečetla pár příběhů na netu, už ani nevím, čeho to vlastně bylo převyprávění, ale vždycky jsem byla zklamaná. Originál byl pro mě originál a cokoliv jiného mě jenom štvalo. A proto jsem nečetla (a ani nehodlám číst) žádnou knihu, kde se jedná pouze o převyprávění jiné, známější knihy. Ať si lidi doma sami napíší příběh, který v podstatě okopírovali, a zveřejní si ho na internet. Jasně, proč ne? Ale prosím, ať to necpou do knihkupectví. Ano, jsem si vědoma toho, že spousta převyprávění je kvalitní, pěkné a povedené... A možná si časem i něco takového přečtu. Ale v tuhle chvíli s tím ještě smířená nejsem. :D
   Tohle se týkalo převyprávění knížek. A potom je tu ještě převyprávění pohádek, na což se dívám úplně jinak. Víte, pohádky většinou nejsou moc dlouhé. Alespoň ty, co znám já. Protože kdyby byla pohádka pro malé děti příliš dlouhá, nebavilo by to jak děti, tak rodiče. A proto mi převyprávění pohádek nevadí. Tedy mluvíme-li o neautorských pohádkách. Člověk vezme známý příběh, ale přesto ho nikomu neukradne. Já jsem tedy zatím četla jen jedinou knížku, a to Cinder od Marissy Meyer, tuším, a to se mi moc líbilo. Samozřejmě jde v knížce o zpracování, způsobu, jakým je podaná, ale tak je to všude.
     Můj názor na retelling je tedy v různých případech odlišný. A když už by opravdu napsal přepracování známé knížky, bože, ať to aspoň není to samé. Může se držet základního tématu, ale ne okopírovat knihu, změnit pár jmen (nebo ani to ne) a přeházet slovosled ve větách. Stejně si ale myslím, že pokud máte nějakou knížku rádi, neměli byste se ji snažit přepisovat jiným stylem. Jestli se vám líbí, budete s ní spokojení v takové formě jako na začátku. A budu krutá- ve většině případů se vám ani z desetiny nepodaří tak kvalitní kousek, z jakého jste "čerpali". Všichni se snažíte být kreativní a dělat svůj vlastní příběh, jenže ať chcete nebo ne, nepodaří se vám to tak, jak jste chtěli. "Henry Proprt byl z bohaté rodiny a už od malička věděl, že je kouzelník." Počkat, ne. "Henry Propr byl z bohaté rodiny, jenže jeho rodiče zemřeli a od se o svém původu dozvěděl až příliš pozdě." To taky není úplně dobré. "Henry Propr byl z bohaté rodiny, jenže jeho rodiče zemřeli a od se o svém původu dozvěděl až příliš pozdě, přestože z něj byl hrdina." Jo! To je ono... Jen mi to něco trochu připomíná...
   Takže, přátelé, klidně si převyprávění pište jak chcete. Jen do toho zkuste zapojit více sebe samotného než původního autora. Kdo ví, třeba z toho bude úspěch? :) Ale prosím vás, předtím, než to zveřejníte, pokuste se vžít do role čtenáře a zamyslete se, jestli je to opravdu táák originální, jak jste si mysleli...

2 komentáře:

  1. Ja nemusím moc také prerozprávania ako napr. z HP či Twilightom, že použijú rovnaké prostredie a strčia si tam vlastné postavy. To síce nezvykne byť zverejnené ako kniha, to sú len tie fanfiction, ale predsa len, fantázie je myslím si dosť, nie je až také ťažké skúsiť vytvoriť niečo nové alebo aspoň nie až tak veeeľmi podobné. Ale milujem, keď mi vytvoria film o Snehulienke, Popoluške a iné a tam to každý inak spracuje a mám také filmy rada 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to je pravda, vyjádřila jsem se vlastně k fanfiction... Ale stejně mám stejnej názor. :D
      Jo, s těmi filmy souhlasím. :) Je jich spousta, ale všechno je originálně zpracované. :)

      Vymazat