středa 24. července 2013

Než jsem tě poznala


NEŽ JSEM TĚ POZNALA


Autor: Jojo Moyes

Originální název: Me before you
Nakladatelství: Ikar, 2013   

Překladatel: Lucie Mikolajková
1. vydání
Anotace: Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud.
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivní Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.

Proč jsem do knihy pustila? Abych byla upřímná, nemám ponětí, jak jsem se k ní dostala. :D Možná jsem na ni narazila v nějakém e-shopu nebo u někoho z blogerek, nevím. Každopádně, jen co jsem si přečetla anotaci, věděla jsem, že ji chci. :)

Reakce po dočtení: Pane bože, zabijte mě...
 

Moje hodnocení: Tak něco ke vzhledu. :) Než jsem tě poznala má vážně pěknou obálku. Přebal je takový obyčejný, přesto docela pěkný, a knížka bez přebalu se mi líbí opravdu moc. Je to ten samý obrázek, akorát v černé a bílé, a mně se to strašně moc líbí. Bohužel, když lidi jako já čtou knížky bez přebalů, jde to na té bílé obálce vidět. Ale zase je znát, že ta knížka už byla čtená. :)
   Víte, po tom, co jsem dočetla Hvězdy nám nepřály, jsem byla přesvědčená, že moje zásoba slz je vyčerpaná až do konce příštího života. Než jsem tě poznala mě rychle vyvedla z omylu, protože jsem si zaplakala tolik, že bych mohla být mrtvá. ;)
   Tahle knížka mě úplně vyždímala. U knížek si občas pobrečím, ale tohle bylo neuvěřitelné. Bylo to tak krásné a tak smutné. A přestože si po dočtení vzpomínám především na ty slzy, většinu knížky jsem se usmívala. Nestydatě jsem se culila a vypadala jako blázen, ale byla jsem spokojená. Ta knížka mě totiž pohltila do sebe. Něco tak krásně napsaného jsem dlouho nečetla (kecy, četla, jenom to prostě pěkně vyzní). Byla jsem nadšená, jen jsem se do knížky pustila, a nadšení mě neopustilo, ba naopak, celou knížku se stupňovalo. Skoro pořád jsem se usmívala, jindy jsem se trochu mračila, rozhodně jsem však nezůstávala chladná. 

   Louisa, hlavní hrdinka této knížky, je prostě dokonalá. Když pominu pár stránek na konci, zamilovala jsem si ji a stala se pro mě jednou z nejúžasnějších hrdinek. Clarková je děsně ukecaná a je jako osina v zadku, ale nejde si ji nezamilovat. Už jenom kvůli jejímu stylu oblékání. :)
   A potom je tu Will, pětatřicetiletý muž upoutaný na invalidní vozík. Po nehodě s motorkou, kterou byl sražen, má poraněnou míchu a je závislý na pomoci ostatních. Nemůže hýbat končetinami a neustále se o něj někdo musí starat. Míval úžasný život, plný adrenalinu a dobrodružství, a proto je pro něj upoutání na vozík ještě horší. On svůj život miloval, jenže na vozíku nemůže dělat téměř nic. Proto je taky neustále náladový a často propadá depresím. Will, přestože se občas chová docela hrubě, je úžasný. Je vtipný a sarkastický a velmi inteligentní. Když se poprvé s Louisou setkal, byl na ni hrubý a dával jí jasně najevo, že ji tam nechce. Časem si ji ale zamiloval stejně jako já, a potom už nebylo úniku.
   Většina knížky je vyprávěna z pohledu hlavní hrdinky, je tu ale i pár kapitol, které nám dovolují nahlédnout do pocitů ostatních postav. Jsou tu kapitoly z pohledu Willových rodičů, z pohledu Louisyni sestry Triny a Willova ošetřovatele Nathana. Všechny tyto kapitoly vám dodají úplně nový pohled na osoby, které je vypráví, a navíc si začnete uvědomovat, že Willovo postižení není těžké jen pro něj. Tyhle kapitoly byly úžasným zpestřením, a přestože mě Louisyni kapitoly moc bavily, jsem za tuhle třešničku ráda.
   Louisa vymýšlí různé programy, kterými se snaží Willa přesvědčit, že zůstat naživu i s postižením nemusí být taková hrůza, jak se zdá. A myslím, že se jí vedlo úžasně, přestože jsem věděla, že to dopadne tak jak to dopadlo. Konec knížky ze mě vyždímal duši, přizabil mě a způsobil mi psychický šok. A potom jsem ještě nemohla usnout, což je pro mě ve 3 ráno špatné.
   Tahle knížka vás chytne za srdce a nepustí. Louisa s Willem jsou postavy, na které jen tak nezapomenete a zamilujete si je. Oba mají i ty tmavší stránky, ale přesto jsou oba dokonalí. Pokud váháte, jestli si knížku koupit nebo ne, šla bych do toho. Tahle knížka asi není pro každého, ale myslím, že většinu bude bavit. :)

 
5/5

4 komentáře:

  1. Zdravím :))
    Moc pěkná recenze, tuhle knížku jsem si vychutnala na 100% jsem asi zkrátka obyčejný romantik, ale něco mě na podobných příbězích moc láká. A vůbec, jsem tu také díky tvému komentáři ze soutěže knihu "Po zániku Země" Moc ti děkuji za všechna milá slova a slibuji, že se pustím do Eragona co nejdřív ;)
    Krásný den
    Lucy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :') Já jsem taky romantik, a tahle knížka prostě byla dokonalá. :)
      Vůbec není zač. :D Na Eragona se moc těším už teď :)

      Vymazat
  2. Prosím, ak ju máte v elektronickej verzii pošlite mi ju na monika.obrtalova@gmail.com

    VĎAKA, budem najšťastnejšia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I kdybych ji měla, omlouvám se, neposlala bych ji. Kupte si ji, klidně i elektronicky, ale nelegálně nee.

      Vymazat