sobota 6. července 2013

Vampýrská akademie



VAMPÝRSKÁ AKADEMIE

Autor: Richelle Mead
Originální název: Vampire academy
Nakladatelství: Domino, 2009
Překladatel: Katrin Ebrová
Série:
Vampýrská akademie

Díl: 1.
1. vydání
Anotace: Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů.
Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

Proč jsem do knihy pustila? Abych byla upřímná, Vampýrskou akademii jsem absolutně vůbec číst nechtěla. A to jsem si ani nepřečetla anotaci. Proč? Je to jednoduché: po éře Twilight jsem prostě upíry nechtěla ani vidět. A to jsem i já svého času Edwarda slepě milovala a vážně se za to nestydím. Takže jsem prostě upíry zavrhla, i když jsem věděla, že ne všichni upíři se podobají vílám třpitilkám. Potom ale přišla moje kamarádka a ta mi VA doporučila. Řekla jsem, že si jí přečtu, ale nijak jsem se do toho nehrnula. A potom jsem šla do knihovny, oni ji tam měli a tak jsem začala číst. Nebyla jsem extra natěšená, zvědavá ale ano. A tak jsem se plná očekávání pustila do čtení.

Reakce po dočtení: Bože, proč jsem si to sakra nechtěla přečíst?!  Grr, ale ten konec se mi opravdu nelíbí. Dimitriji, nezlob!
 
Moje hodnocení: Ach bože, když si jen pomyslím, že jsem tu knížku vůbec nechtěla číst.  Nejenže je úžasná, ale hlavně mi konečně dovolila nepřemýšlet o upírech jako o třpytících se pedofilech pozorujících mnohem mladší holky ze spaní. I když je pravda, že vampýři tu nebyli hlavním bodem příběhu, spíše se tak nějak ukrývali v pozadí. Což mi vlastně ani nevadilo. Protože kdo by se staral o vampýry, když je přímo před ním sexy dhampýrka Rose?
   Příběh Rose a Lissi se mi líbil už od začátku. Občas mě sice štvaly ty neustálé narážky na věci, které ještě nebyly zmíněny, ale to jen proto, že jsem v zásadě naprosto netrpělivý člověk. Jinak se mi ale líbilo snad vše. Zamilovala jsem si ten příběh, postavy, způsob psaní a i všechno ostatní. Jediné, co bych vytkla, je nespočet vulgárních výrazů. Mně samotné to nevadilo ani trochu, dala jsem přednost trochu jinému stylu vyjadřování hlavní hrdinky. Ale znám dostatek lidí, kterým by to zážitek z knížky dost zkazilo. Já jsem to ale téměř nevnímala, takže mně je to jedno. Asi jde jen o to, jak se lidi zvládnou přizpůsobit.
Co se postav týče, nevím, jak se správně vyjádřit. Rose a Liss jsem si oblíbila už během prvních pár stránek, což se mi tak často nestává. Stejně tak Dimitrije. Rose je pro mě asi nejlepší hrdinka, o které jsem v poslední době četla. Spolu s Lissou jsou úžasné holky. Rose je… Prostě hrdinka, jak jinak to vyjádřit. Je děsně nezodpovědná, přesto je to ale jeden z nejzodpovědnějších lidí. Divné, že? Drzá, sebevědomá a ochranitelská, celkově úžasná. Líbilo se mi její puberťácké dovádění, i to, že věděla, kdy překročila hranici. Zamilovala jsem si způsob, jakým se starala o Lissu, chránila ji a riskovala za ní svůj život. A samotná Lissa? Tu mám téměř tak ráda jako Rose. Občas jsem její chováni nechápala, ale tak to bylo i u Rose. Její důvěra ve svou nejlepší kamarádku byla kouzelná. A nakonec tu máme Dimitrije, božského Dimitrije. Ach jo, miluju dokonalý knižní kluky. :D Dimitrij je úžasný, mám ho ráda stejně jako obě dvě holky, ale zase trochu jiným způsobem, rozumíme si? :D To, jak si s Rose užíval při trénincích a k tomu ještě pár dalších scének, prostě jsem se zamilovala. Proto mě asi taky naštval ten konec, prostě se mi nelíbil. Prosím tě, Richelle, to myslíš vážně? Dost mě ten konec zamrzel, takže budu muset jít na další díly co nejdřív, abych se dočkala očekávaného zvratu. :‘D Ale i přes pro mě nevyhovující konec, tahle knížka se opravdu povedla.
   Hodnocení je snad jasné. Celou knížku jsem si zamilovala a poslala ji mezi svoje „best of“, protože si to prostě zaslouží. :) Pokud je tu někdo takový, jaká jsem já, a ještě knížku nečetl, moc neváhejte. A i kdyby vás začátek nechytl, nevzdávejte to. Myslím, že stojí za to. :)

5/5

2 komentáře:

  1. O téte sérii mluví tolik lidí a já pořád nejsem schopna si ji pořídit a přečíst.. :///

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zatím četla jenom ten první díl, ale je to fakt bomba :) Určitě to zkus přečíst :)

      Vymazat