sobota 17. srpna 2013

Pod nekonečnou oblohou



POD NEKONEČNOU OBLOHOU

Autor: Veronica Rossi
Originální název: Under the Never Sky  
Nakladatelství: Knižní klub, 2012  
Překladatel: Michaela Škultéty  
Díl: První
Série: Nebe
1. Vydání
Anotace: První díl futuristické postapokalyptické trilogie na pomezí fantasy, romance a dobrodružného příběhu. Hlavní hrdinové, Aria a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Aria patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Ariu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt – ve volné přírodě nemá šanci přežít. „Divoch“ Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů.

Proč jsem se do knihy vůbec pustila? Ráda na internetu hledám knížky, které mě anotací doslova chytnou za srdce, a tak to bylo i u Oblohy. Když jsem ji na internetu našla, už to bylo nějaký pátek po jejím vydání, ale i tak jsem ji hned zařadila do to-read listu a nemohla se dočkat, až si ji přečtu. Korunku tomu navíc nasadila kamarádka, která ji četla přede mnou a dost mi ji vychvalovala.

Reakce po dočtení: Na ten pomalejší rozjezd ta knížka skončila dobře. :)


Hodnocení obálky: Pod nekonečnou oblohou má vcelku pěknou obálku, aspoň myslím. Jen mě štve ta postava na obrázku. Opravdu nemám ráda, když je na obálce zobrazen někdo z hrdinů; připadá mi, jako by tím čtenáři vnucovali, jak ta postava skutečně vypadá. Ale tak co, každému se zavděčit nemůžou.

______________________________

   Celý svůj život žila Árie v Říších, virtuálních místech bez bolesti a strachu. Její život byl jen o zábavě, jenže vše se změnilo, když se její matka ztratila. V tu chvíli se rozhodla vloupat se do zakázané ZEM 6, kde se její život obrátil o 180°.  Kvůli incidentu, který se tam udál, byla vypovězena do známého Obchodu se Smrtí, Divočiny, kde její život neměl mít dlouhého trvání. Nečekaný převrat nastane při setkání s Perrym, strašidelným Outsiderem, který jí život nezachránil poprvé. Přes počáteční nenávist se spolu vydávají hledat Áriinu matku a Perryho uneseného synovce. Jenže život v Divočině není ani zdaleka tak lehký, jak se zdá.

    Moje prvotní nadšení z knížky opadlo velmi brzy po tom, co jsem začala číst. Autorčin styl psaní se mi příliš nelíbil, téměř nic jsem nechápala a tak jsem začala zklamaně přemýšlet o tom, že je to prostě knížka, která mi nesedne. Jenže potom jsem se nějak dostala na asi osmdesátou stranu a příběh mě začal vtahovat do sebe. Pomalu se začala spousta věcí vyjasňovat a člověk už v tom ději tolik neplaval.  

     Děj je vyprávěný ze dvou stran; z pohledu nezkušené Árie a Outsidera Perryho. Seznamujeme se tak se dvěma naprosto úžasnými postavami, jejichž životy jsou jako nebe a dudy. Přes počáteční, ne příliš pozitivní pohled na Perryho se dostáváme k jeho skutečnému jádru, které je nemožné si nezamilovat. Na druhé straně je Árie, která to v neznámé divočině nemá lehké, přesto se rychle učí a zvládá všechny své změny bravurně. Moc se mi líbilo sledovat postupný vývoj vztahu mezi hlavními postavami. Přes počáteční nenávist se brzy začaly objevovat náznaky emocí a potom to postupovalo pořád dál. A i když to ti dva neměli vůbec lehké, jejich vztah se mi moc líbil a byla jsem nadšená, jak se to nakonec vyvrbilo. Za zmínku určitě stojí i Roar, společník hlavního páru, který mě několikrát shodil ze židle. Jeho hlášky mě málem zabily a celkově je jednou z nejsympatičtějších postav, o kterých jsem četla.

   Svět, který Veronica vytvořila, mě opravdu zaujal. Na jedné straně jsou Lusky, kde si člověk může dělat cokoliv chce. Virtuální realita plná možností vám dá šanci dostat se téměř kamkoliv. Dostanete se středověku, můžete dovádět v lesích, nebo se prostě jen dostanete do míst podporujících vaše zájmy, jako třeba Operní říše. Necítíte bolest, neznáte strach a jenom si užíváte. Říše jsou pro ně lepší než skutečnost, jelikož je tam nezatěžují banální lidské potřeby. Pro to vše jsou vytvořena moudrooka, přístroje, které vám umožní být v obou světech naráz. Jejich život je technicky velmi vyspělý, přesto však časem zjišťujeme, že až tak dokonalý není.
    Na druhé straně je úplně odlišný svět, divočina plná Outsiderů, kteří musí o život každý den bojovat. Éterové bouře a nedostatek jídla a léků tamějším obyvatelům život velmi stěžují. A právě díky éterovým bouřím se u vybraných lidí projevily zvláštní schopnosti, které jim mají pomoci přežít. Slyšící s výborným sluchem, Vidoucí se skvělým zrakem a Vědoucí, kteří cítí tak výborně, že dokáží vycítit i lidské emoce. Nestává se, že by někdo měl více než jednu schopnost, většina lidí totiž nemá žádnou, přesto mají někteří lidé i 2 Smysly, jako Perry, který je Vidoucí i Vědoucí. Dá se to považovat za úžasné, on sám si však myslí, že je prokletý, protože více smyslů by se míchat nemělo. Věří, že kohokoliv s více smysly čeká špatný osud. Přesto je za své schopnosti vděčný, protože mu zachraňují život každý den.


   S českým překladem jsem docela spokojená, přesto jsem na pár překlepů narazila. Ale jsme jenom lidé, až na tolik chyb jsem nenarazila, nebo si je jen neuvědomila. S čím jsem ale naprosto spokojená jsou jména, která jsou tuším ponechaná z originálu, protože když jsem viděla slovenský překlad jmen, uvědomila jsem si, že Sokola a Medvěda (nebo jak že to tam mají) bych opravdu nezvládla.

   Přes počáteční nespokojenost jsem si tuhle knížku nakonec skvěle užila. Budu upřímná, grády tomu rozhodně přidal Perry, protože když si ho člověk jednou zamiloval, vyzdvihl příběh tak o polovinu (provinilý úsměv). Tahle knížka asi nesedne každému a ani bych se nedivila, kdyby ji spousta lidí hned na začátku odložila a nevrátila se s tím. Ale myslím, že byste to neměli vzdávat hned a alespoň se pokusit se do knížky začíst. Některým sedne více, jiným méně. Já jsem s ní naprosto spokojená a už se nemůžu dočkat druhého dílu. A doufám, že se stejně bude líbit i vám. 

4/5

6 komentářů:

  1. Aj mne sa táto kniha neskutočne páčila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? :) Tak to jsem moc ráda, ono se to spoustě lidí vůbec nelíbilo. :( Ale já si myslím, že to za to stojí ^^

      Vymazat
  2. Na tuhle knihu už mám delší dobu políčeno. V obchodě mě zaujala svou obálkou, jak se leskne a ai anotace je zajímavá.
    Hlavně že skončí dobře, já špatné konce nemám ráda :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to vážně skvělá knížka, jen asi nesedne každému. Ale určitě si ji pořiď, nebo radši jenom vypůjči. :D
      Jo, já taky ne. -.-" Třeba Delirium, to člověku rozdrásá srdce :'D

      Vymazat
  3. Já si knížku přinesla zhruba před rokem z knihovny a zhruba po padesáti stránkách ji odložila. A to opravdu moc často nedělám (pravděpodobně to bude zhruba nějaká pátá nedočtená kniha :D). Takže za mě opravdu ne. Ale beru to - sto lidí, sto chutí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se ti nedivím)) Kdybych já neměla takovou averzi vůči nedočteným knihám, taky bych ji dala pryč. :) Ale potom se to rozjelo a já jsem spokojená. :) Je mi líto, že se ti nelíbila, ale přesně jako říkáš; sto lidí, sto chutí)) ^^

      Vymazat