neděle 1. září 2013

Zlodějka duší



Paranormálové- Zlodějka duší 

Autor: Kiersten Whiteová
Originální název: Paranormalcy
Nakladatelství: Fortuna Libri
Překladatel: Emílie Harantová
Díl: 1.
Série:  Paranormálové
1. Vydání
Anotace: Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch - paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život… Napínavý příběh, v němž se prolíná svět lidí a nadpřirozených sil, je plný dramatických scén, ale nepostrádá ani humor.

Proč jsem se do knihy vůbec pustila? Znáte ten pocit, když přijdete do knihovny/knihkupectví, uvidíme knížku a řeknete si: „Ta bude moje?“ No, já jsem přesně takto přišla do knihovny a když jsem tam viděla všechny 3 díly pohromadě, nemohla jsem odolat. Navíc jsem knížku už dlouho měla ve svém to-read listu, tak jsem se do ní (konečně! Pustila. :)

Reakce po dočtení: Huh. Chudáček Viv.

Hodnocení obálky:  Na rovinu řeknu, že nenávidím postavy na obálkách. A ani u téhle knížky to není výjimka; ta modelka se mi nelíbí, vůbec. Proto mě ale udivuje, že obálka celkově se mi líbí. Divné, že? :D Nepřijde mi vůbec špatná. :)



Evelyn není jako normální šestnáctiletý teenager; od desíti let pracuje a nikdy nechodila do normální školy. A dokonce i ve svém světě je velkou výjimkou. V Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů, zkráceně MAZP, je totiž jedním z nejdůležitějších členů. Má totiž naprosto jedinečnou schopnost; vidí pravou podstatu všech paranormálů, nejen jejich mimikry. A tak se pro MAZP stává neodmyslitelnou součástí.
   Evie je člověk jako každý jiný, přesto je však obklopována upíry, vlkodlaky a čarodějnicemi. Její nejlepší kamarádkou je mořská panna, bývalým přítelem víla a novou láskou vodouch. Klasický život teenagera může vidět jedině na DVD. A čím déle zůstává ve světě paranormálů, tím více touží být normální; dostat řidičák, zúčastnit se plesu nebo mít přítele. Jenže to není tak jednoduché, když kolem vás začínají umírat paranormálové a nikdo neví, jak a proč. Navíc vás otravuje jedna dotěrná víla a vaše tajná láska je ve vězení- kvůli vám. A nakonec ani nevíte,  kdo doopravdy jste.

Styl knížky mě chytl už od začátku. Celou dobu se příběh četl jedním dechem, což se mi poslední dobou u knížek moc nestávalo, takže jsem za to opravdu vděčná. V knížce je několik opravdu napínavých scén, i když to není nijak akční kniha. Hlavně je tam pár moc vtipných momentů; vážně jsem se musela zasmát. Jen nevím, jestli to vtipné přijde i ostatním, mně k smíchu stačí opravdu jen málo. Příběh je vyprávěný z pohledu Evelyn, která má na všechno docela správný pohled, tuším, a je psán v minulém čase, takže nic nezvyklého. Každopádně, autorka mě způsobem psaní naprosto uchvátila a ukázala, že je opravdu dobrou spisovatelkou.

Jako každá jiná knížka, i tato má spoustu rozmanitých (a některých ne zrovna příjemných) postav. Evie je jako hlavní hrdinka úžasná. Rozpozná příšery, přesto si své zvláštnosti nevšimne. Zadržování paranormálů je na jejím denním pořádku, ale i tak si myslí, že by mohla žít normální život. A má slabost pro růžovou. Evelyn je určitě dosti naivní, ale v knížce mi to skoro nevadilo. Nemá rodinu, skoro žádné přátele a cítí se osamělá. Jejími nejlepšími přáteli jsou mořská panna  Alisha a její paralyzér Žah (který je růžový, hih). Už několik let úspěšně zadržuje příšerky, ale skoro nedostává volno. Bylo mi jí hodně často líto, protože neměla žádnou svobodu, vlastně neměla vůbec nic. I tak se mi zdála docela milá, vtipná a dokonalá. Z jejích růžových kozaček jsem měla docela srandu a celkově jsem si Evie strašně moc oblíbila. Snad se v dalších dílech nezkazí.
   Dále tu máme vílu Retha a vodoucha Lease. Retha jsem ze začátku měla docela ráda, na konci jsem ho však vskutku nenáviděla. Nevím, tahle víla mi prostě leze krkem (stejně jako všechny ostatní víly). Na druhé straně je ale vodouch Lease, který může měnit podoby, jak se mu zachce. Lease jsem si naprosto zamilovala a přišel mi prostě k sežrání. S Evie se seznámili tak, že se chtěl neúspěšně vloupat do MAZP a tam ho chytla. A tak byl zavřen spolu s ostatními paranormály, chudák. Zpočátku jsem si jím nebyla úplně jistí, nakonec jsem ho ale milovala.
  Tahle trojice však není jedinými postavami knihy. Eviinu šéfovou Raquel jsem si moc oblíbila, stejně jako mořskou pannu Lish. Nakonec se setkáváme i s Vivien, která se na první pohled zdá jako pěkná čarodějnice, já jsem si ji ale docela oblíbila. Nakonec mě i mrzelo, jak to s ní skončilo. Kvůli Lish však můj smutek nebyl tak hrozný.

 
Nevím, jestli se mi to jen zdá, ale v knížkách od Fortuny je strašně moc překlepů. Já si jich většinou všímám až po upozornění od ostatních, ale v téhle knížce to bylo docela špatné i na mě. Nejvíce mě asi štvaly chybějící/přebývající uvozovky, protože to se potom člověk na těch stránkách nedokáže vyznat. Bylo tam i pár jiných chyb, uvozovky mi ale sály krev nejvíc.

Zlodějka duší mě naprosto překvapila. Vůbec nic jsem od ní nečekala, ale nakonec mi vyrazila dech. Kiersten podle mě napsala úžasnou knížku s úžasnými hrdiny, kterou stojí za to si přečíst. Knížka mi zvedla náladu a moc mě potěšilo, že jsem se u ní dokázala zasmát, protože smích u knížek zbožňuju. Jsem opravdu moc ráda, že jsem se do Paranormálů pustila a nemůžu se dočkat, až se pustím do druhého dílu. Tuhle knížku vám moc doporučuju, protože autorka podle mě knížce dala opravdu slušnou atmosféru a vytvořila skvělý svět. Za mě dávám 4 a půl hvězdičky, protože 4 se mi zdají moc málo, ale na 5 to nemá. Přesto se mi celý příběh opravdu moc líbil a pokud jste tuhle knížku nečetli, rychle to dožeňte. :)


4,5/5

4 komentáře:

  1. Milujem túto sériu 8) A nielen preto, že hlavná hrdinka nosí moje meno 8D No to bol dôvod, prečo som si knihu všimla 8D
    Evie je úžasne vtipná postava a strašná bad-ass hrdinka. Námet, dej aj myšlienka sa mi veľmi páčili, nehovorím ešte Linden a Viv! Proste super postavy aj príšerky 8) Fakt ma séria dostala, odporúčam zvyšné diely 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jů, tak to máš parádní jméno! :D
      Jo, je :) Taky se mi to opravdu moc líbilo a na další díly se fakt těším :)

      Vymazat
  2. Četla jsem před nějakou tou dobou a připadalo mi to docela dobré. Autorka rozhodně vytvořila zajímavý svět plný nadpřirozených bytostí.

    OdpovědětVymazat